Kuredu Island - Maldiverne

Mon det nu er det rigtige fly vi er ved.
Dubai lufthavn - fantastisk stor og flot.
Så er vi ankommet til Maldiverne og er blevet transporteret ud til vandflyverne.
Så mødtes vi med Hanne og Søren - fælles transport fra Male i vandflyver til Kuredu
Afgangssignal fra piloten - vi er på vej til Kuredu og hvilken behagelig flyvetur og ikke mindst start og landingen mærkede vi næsten ikke
Sådan ses koraløerne fra luften - et flot syn
Så er vi landet på Kuredu
På vej ind af landsgangbroen - bagagen blev leveret ved vores hytter
ved indgangen til øen blev vi modtaget af Bongotrommer musik
Flot nummer skilt - vi boede i nr. 348 - der er flotte lamper og andre flotte skilte rundt på hele øen - alt var 100 % gennemført flot
Vores hytte
Flot sengeopredning - forskellig næsten hver eneste dag - og til aften blev puder osv. fjernet så man kunne gå i seng.
Udendørs toilet og badeværelse kun omkranset af en rund havlmur på 2 m. - det varme vand kom fra et solcelle anlæg.
Blomster og buske på badeværelset
Her opholdt vi os en del - lækkert. Thomas og Søren snorklede og dykkede en del for at se de mange flotte fisk helt inde ved strandbredden var de. En speciel næsten glasklar fisk på størrelse med en makrel yndende at nappe os blidt i tæerne, men manb mærkde kun lige den rørte tæerne
Flagermus - eller rettere "Flyvende ræve" deres vingefang er 60-70 cm. og de fløj hver eneste aften omkring vores hoveder når vi rundt på øen
"Flyvende ræv" hængende i et træ - sjovt at se hvordan de er pakket id i deres egne vinger.
Masser af kokospalmer over hele øen - om aftenen var der flagermus over alt på øen - deres vingefang var ca. 70-80 cm. - men de var meget svære at fotografere
En af de lokale piger som rev gangarealer og pladser ren for blade hver eneste dag.
Flot opsats i restauranten - der var mange forskellige hver eneste dag.
Vores fremragende kokke klar til at servicere os.
Det lækre dessertbord og kokken som er ved at lave pandekager til gæsterne.
Endnu en flot opsats - udskåret i vandmelon - der var forskellige af dem hver eneste dag
Aftenhygge
Smukke foto af solnedganngen
Vinglassene er fyldte - flot ser det ud
Hmm sidste aften på Kuredu - men flot bord var der dækket
Thomas og vores tjener Shahid - Shahid elskede at joke med os - men smilet afslørede ham som regel - han var altid på mærkerne og gav os en udsøgt betjening.
Den dag vi forlod Kuredu blev baren omdannet til White party - alt blev klædt i hvidt og det samme skulle gæsterne være om aftenen - vi oplevede det desværre ikke.
Sandskulptur - Elefant. En person som er sandskulptør bruger 3 timer på en skulptur og han når som regel 3 om dagen
Shahid i midten sammen med Thomas og jeg
Springende delfin fotograferet da vi var på bådtur og så mange delfiner.
Flot foto fra øen med kokospalmer.
Flot foto af solnedgang over Kuredu Island
Jeg står på stranden i den begyndede solnedgang ved Hanne og Sørens bryllup 5. marts 2012
Hanne og Søren til cocktailparty for gæster som har været på Kuredu Island mere en en gang - det par som havde været der flest gange havde været der 19 gange - det mål vil vi gerne overgå
Så er det afgang med vandfly fra kUREDU ISLAND
Hanne og Søren tager afsked med os bryllupsgæster på kajen inden vandflyet letter.
Kuredu Island set fra luften som passagerer i vandflyet.

Paradis findes hvis nogen skulle være i tvivl - Thomas og jeg har været der. Kuredu Island en af de Maldiviske øer i det Indiske ocean ved ækvator. Landet består af 1190 koraløer,  der ligger i 26 atoller - kun 220 af øerne er beboede. Højeste punkt er 2,4 m.

Maldiverne er en selvstændig republik og har et befolkningstal på 310.700, og hovedstaden er Male hvor der bor 72.000 personer.

Den største indtægtskilde er turisme og derefter fiskeri.

Fredag den 2. marts 2012 kl. 7.30 startede rejsen fra det kolde Nord/Danmark og vi ankom til Kuredu Island lørdag morgen den 3. marts (Sørens 24
års fødselsdag) ved 9 tiden (lokaltid) DK tid 4.00. Med på rejsen var Sørens mor Lone, samt Hannes forældre Karin og Hans Peter, samt hendes søster Janni. Søren og Hanne stødte til os i Male (Hovedstaden på Maldiverne) da de fløj med et andet flyselskab derned da de skulle være på øen 12 dage mod vores 7 dage.

Med lidt forsinkelse kom vi afsted fra Kastrup til Dubai med Emiraterne - et godt selskab at flyve med - servicen var i top på hele turen og maden var rigtig god. Vi ankom til Dubai ca midnat lokal tid og skulle videre med et andet fly kl. 03.25 til hovedstaden Male på Maldiverne hvor vi ankom 8.30. Derefter skulle vi videre med en vandflyver til Kureudu Island sammen med Hanne og Søren som var ankommet til Male umiddelbart før os. Turen med vandflyver tog ca. 40 min. og var en kæmpe positiv oplevelse, både start og landing var blid og dejlig - landingen mærkde man faktisk ikke da vandflyet nærmest svævede ned på vandovverfladen og gled stille og roligt ind til bådbroen på Kuredu Island.

Ved ankomsten blev vi modtaget af 3 bongotrommende mænd og guiden som hentede os ved flyet ledte os ind i receptionen hvor vi blev indskrevet og fik en velkomstdrink inden vi fik nøglen til vores hus udleveret - bagagen blev leveret ved døren.

Kuredu Island er en ren turist ø hvor der er ca. 380 hytter og ca. 800 gæster på øen. Der er ca. 720 ansatte på øen hvoraf de 110 er kokke. Temperaturen er hele året rundt ca. 30-35 grader om dagen - lidt lavere om natten - og vandtemperaturen er 28 grader og det reneste klare vand man kan forestille sig. Der er lyst fra ca. 6.00 om morgen til ca. 18.30 om aftenen - vi er jo tæt på ækvator.
På øen er der masser af dyr, firben, gekkoer, forskellige fugle samt masser af flagermus (vingefang ca 70-80 cm). I havet bader man blandt alle mulige og umulige slags fisk i farvestrålende nuancer og der er ufarlige små hajer i vandet.

Vi var alle fuldstændig benovede over hvordan deres logistik fungerede 100% perfekt - absolut intet var overladt til tilfældigheder, og der var absolut ingen kiksere i løbet af ugen.

Fra vi ankom til vi forlod øen skulle vi kun oplyse værelses nummeret uanset hvor vi handlede på øen, og ved afrejsen betalte man så hvad man havde købt i løbet af ugen.

Maden var uovertruffen ligesom betjeningen var det.

Intet var desværre evigt, så fredag den 9. marts måtte vi hjemad igen, men et er helt sikkert - vi vender retur igen til dette vidunderlige sted på jorden, og magen til gæstfrihed fra de lokales side skal man ledel ænge efter - stor ros til hele Kuredu Island for en fantastisk ferie.